miercuri, 22 octombrie 2014

Cu părinți, fără părinți



                                                                     19 octombrie 2014
Note de lector

                                        
                                                          de  Floarea Brăescu

          Literatura psiho-pedagogică,pentru elevii mari, în general, și pentru preșcolari, în special, este destul de săracă în România. În plus, lucrările existente sunt rodul muncii unor specialiști buni în teorie. De data aceasta, doamna Floarea Brăescu, masterandă, educatoare de excepție la o grădiniță din municipiul Rădăuți, a pus la dispoziția tuturor o lucrare metodică de referință, așa cum așteptau practicienii cam de multă vreme.
          Este foarte interesant, și spune mult cititorului, este moto-ul ales de autoare pentru această lucrare. ”Nicăieri nu poate fi omul mai fericit decât în mijlocul familiei sale”, care este luat din înțelepciunea populară. Autoarea dezvoltă în acest studiu problema copiilor care, în perioada copilăriei, sunt lăsați acasă, cel mai adesea în grija rudelor, iar părinții lipsesc cu anii, muncind în străinătate.
          Lucrarea este structurată în două capitole, inegale ca întindere , și cititorul va înțelege foarte bine de ce.
Primul capitol are 4 subcapitole, iar al doilea are 19.
          Cuvântul înainte este semnat de conf. univ. dr. Cornelia tatu de la Universitatea ”Spiru Haret” care, printre altele, arată.” Prima prezentare a lucrării a fost făcută în cadrul cercului pedagogic, iar a doua în cadrul sesiunii științifice a masteranzilor din Brașov, ceea ce confirmă nu  doar interesul pentru temă, ci și calitatea de excepție a modului în care cercetarea a fost finalizată, constituindu-se , în final , ca un veritabil îndrumar pentru cadrele didactice din orice stadiu de școlarizare, pentru părinți și penjtru copiii < cu părinți- fără părinți >”
          Interesantă este și motivarea autoarei pentru alegerea avcestei teme, dânsa punându-și o întrebare firească: ”…Ar fi mai bine ca părinții să rămână acasă și să nu mai aibă bani pentru educație și îngrijire sau e mai bine să plece, eliminând problemele financiare, dar să rămână copiii în grija altor persoane sau doar cu un părinte ? ”
          Având o experiență vastă la catedră, din care numai 30 de ani în aceeași unitate, doamna Brăescu a avut timp să facă studii sociologice îndelungate, iar această lucrare este rezuultatul firesc al acestor studii de durată.

-         2 –
În capitolul I prezintă care sunt problemele socio-economice ale unei familii din Bucovina și impactul programului ”After school” asupra copiilor din școlile sucevene, în general, și asupra celor din școala în care-și desfășoară activitatea, în special. Problematica nu este numai teoretizată, ci propune și soluții practice, argumentate prin observații personale. Insistă și asupra cursdului ”Educați așa !”, arătând cum a condus acest curs în școală, precum și rezultatele obținute.
          Capitolul al doilea este de cea mai mare întindere și cuprinde cercetarea concretă pe care-a desfășurat-o. Întâi sunt precizate obiectiuvele urmărite, dintre care menționez câteva, și anume: realizarea unei baze de date cu toți școlarii și preșcolarii, care au părinții plecați în străinătate; identificarea motivelor care au stat la baza deciziei de a pleca la muncă în străinătate și modul în care sunt afectați copiii de plecarea unuia sau a ambilor părinți. Autoarea precizează că a utilizat ancheta psihologică.
          Studiul a fost efectuat la Școala Gimnazială ”Regina Elisabeta” și grădinița cu program normal ”Albinuța”, ambele unități din municipiul Rădăuți.
          Studiind cartea cu atenție putem obsxerva cu ușurință că autoarea a efectuat un volum ujriaș de muncă: desfășurarea cercetării pe vâîrste, întocmirea tabelelor cu rezultatele cercetării, intedrpretarea datelor și tragerea concluziilor, formularea recomandărilor pentru educatoare, învățăători, profesori și păriunți. Accentuează mult relația educator- părinyte, deci, în cazul acestei categorii de prfeșcoalri- elevi implicarea factorilor educative este primordial pentru dezvoltarea prezentă și ulterioară a copiilor.
          Cartea este foarte utilă și interesantă, dar, spre finalul ei, autoarea vine cu câteva subcapitole în care prezintă un studiu de caz al unui copil cu o situație școlară scăzută, chestionarul  fiiund completat chiar de copilul în cauză; un plan de consiliere individual pentru o fetiță de 12 ani, toate\etapele parcurse fiind prezentate în amănunțime. Fiecare caz se încheie cu propuneri pe termen scurt și lung. Pe câteva pagini urmează cncluziile studiului și recomandările pentru activitatea viitoare a cadrelor didactice în astfel de cazuri.
          Ca o con cluzxie a întregului studio este ”Scrisoare către părinți” în care autoarea fasce un apel  către părinți în acre autoarea apelează la părinți să vină cu toată inima alături de educatorii copiilor lor. Semnificativă este încheierea scrisorii: ”NU UITAȚI! Oricâte averi ați aduna, în situația în care ați sacrificat familia, gustul banilor nu mai înseamnă nimic.”
          Volumul se încheie cu mai multe anexe: tabele, chestionare pentru copii și părinți, harta inimii, unele dintre ele chiar completate de copii.
-         3 –
Îmi pare foarte răău că nu pot nominaliza toate cadrele didactice care-au contribuit la succesul acestui studiu de excepție. Doar precizez c-au fost două educatoare , 11 învățători, 9 profesori- diriginți, un  psiholog școlar și un lolgoped. Acestora, în frunte cu doamna director Marcela Țugulea, autoarea le mulțumrește din inimă pentru ajutorul pe care l-au dat în realizarea cercetării concrete asupra problematiucii copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate.
          Recomand cu căldură tuturor această carte. Nu este un roman de dragoste, de aventuri, istoric, social sau SF. Este o carte foarte utilă pentru cei care-au avut, au sau vor avea copii. Este ce învăța din ea !
          Iar eu închei cu mare bucurie și mulțumire că doamna Floarea Brăescu ( Iliese), fostă elevă a Școlii Gimnaziale ”Luca Arbure ,școală pe care-am condus-o o vreme, a realizat un studiu așa de apreciat  și dincolo de fruntariile județului nostru, cu o tematică arzătoare a vremii noastre.
                                                                      
                                              Prof. Gh.Dolinski

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu