19 octombrie 2014
Note de lector
de Floarea Brăescu
Literatura
psiho-pedagogică,pentru elevii mari, în general, și pentru preșcolari, în
special, este destul de săracă în România. În plus, lucrările existente sunt
rodul muncii unor specialiști buni în teorie. De data aceasta, doamna Floarea
Brăescu, masterandă, educatoare de excepție la o grădiniță din municipiul
Rădăuți, a pus la dispoziția tuturor o lucrare metodică de referință, așa cum
așteptau practicienii cam de multă vreme.
Este foarte interesant, și
spune mult cititorului, este moto-ul ales de autoare pentru această lucrare.
”Nicăieri nu poate fi omul mai fericit decât în mijlocul familiei sale”, care
este luat din înțelepciunea populară. Autoarea dezvoltă în acest studiu
problema copiilor care, în perioada copilăriei, sunt lăsați acasă, cel mai
adesea în grija rudelor, iar părinții lipsesc cu anii, muncind în străinătate.
Lucrarea este structurată în
două capitole, inegale ca întindere , și cititorul va înțelege foarte bine de
ce.
Primul capitol are 4 subcapitole, iar al doilea are 19.
Cuvântul înainte este semnat
de conf. univ. dr. Cornelia tatu de la Universitatea ”Spiru Haret” care,
printre altele, arată.” Prima prezentare a lucrării a fost făcută în cadrul
cercului pedagogic, iar a doua în cadrul sesiunii științifice a masteranzilor
din Brașov, ceea ce confirmă nu doar
interesul pentru temă, ci și calitatea de excepție a modului în care cercetarea
a fost finalizată, constituindu-se , în final , ca un veritabil îndrumar pentru
cadrele didactice din orice stadiu de școlarizare, pentru părinți și penjtru
copiii < cu părinți-
fără părinți >”
Interesantă este și motivarea autoarei pentru alegerea
avcestei teme, dânsa punându-și o întrebare firească: ”…Ar fi mai bine ca
părinții să rămână acasă și să nu mai aibă bani pentru educație și îngrijire
sau e mai bine să plece, eliminând problemele financiare, dar să rămână copiii
în grija altor persoane sau doar cu un părinte ? ”
Având o experiență vastă la catedră, din care numai 30 de
ani în aceeași unitate, doamna Brăescu a avut timp să facă studii sociologice
îndelungate, iar această lucrare este rezuultatul firesc al acestor studii de
durată.
-
2
–
În
capitolul I prezintă care sunt problemele socio-economice ale unei familii din
Bucovina și impactul programului ”After school” asupra copiilor din școlile sucevene,
în general, și asupra celor din școala în care-și desfășoară activitatea, în
special. Problematica nu este numai teoretizată, ci propune și soluții
practice, argumentate prin observații personale. Insistă și asupra cursdului
”Educați așa !”, arătând cum a condus acest curs în școală, precum și
rezultatele obținute.
Capitolul al doilea este de cea mai
mare întindere și cuprinde cercetarea concretă pe care-a desfășurat-o. Întâi
sunt precizate obiectiuvele urmărite, dintre care menționez câteva, și anume:
realizarea unei baze de date cu toți școlarii și preșcolarii, care au părinții
plecați în străinătate; identificarea motivelor care au stat la baza deciziei
de a pleca la muncă în străinătate și modul în care sunt afectați copiii de
plecarea unuia sau a ambilor părinți. Autoarea precizează că a utilizat ancheta
psihologică.
Studiul a fost efectuat la Școala
Gimnazială ”Regina Elisabeta” și grădinița cu program normal ”Albinuța”, ambele
unități din municipiul Rădăuți.
Studiind cartea cu atenție putem
obsxerva cu ușurință că autoarea a efectuat un volum ujriaș de muncă:
desfășurarea cercetării pe vâîrste, întocmirea tabelelor cu rezultatele
cercetării, intedrpretarea datelor și tragerea concluziilor, formularea
recomandărilor pentru educatoare, învățăători, profesori și păriunți.
Accentuează mult relația educator- părinyte, deci, în cazul acestei categorii
de prfeșcoalri- elevi implicarea factorilor educative este primordial pentru
dezvoltarea prezentă și ulterioară a copiilor.
Cartea este foarte utilă și
interesantă, dar, spre finalul ei, autoarea vine cu câteva subcapitole în care
prezintă un studiu de caz al unui copil cu o situație școlară scăzută,
chestionarul fiiund completat chiar de
copilul în cauză; un plan de consiliere individual pentru o fetiță de 12 ani,
toate\etapele parcurse fiind prezentate în amănunțime. Fiecare caz se încheie
cu propuneri pe termen scurt și lung. Pe câteva pagini urmează cncluziile
studiului și recomandările pentru activitatea viitoare a cadrelor didactice în
astfel de cazuri.
Ca o con cluzxie a întregului studio
este ”Scrisoare către părinți” în care autoarea fasce un apel către părinți în acre autoarea apelează la
părinți să vină cu toată inima alături de educatorii copiilor lor.
Semnificativă este încheierea scrisorii: ”NU UITAȚI! Oricâte averi ați aduna,
în situația în care ați sacrificat familia, gustul banilor nu mai înseamnă
nimic.”
Volumul se încheie cu mai multe anexe:
tabele, chestionare pentru copii și părinți, harta inimii, unele dintre ele
chiar completate de copii.
-
3
–
Îmi
pare foarte răău că nu pot nominaliza toate cadrele didactice care-au
contribuit la succesul acestui studiu de excepție. Doar precizez c-au fost două
educatoare , 11 învățători, 9 profesori- diriginți, un psiholog școlar și un lolgoped. Acestora, în
frunte cu doamna director Marcela Țugulea, autoarea le mulțumrește din inimă
pentru ajutorul pe care l-au dat în realizarea cercetării concrete asupra
problematiucii copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate.
Recomand cu căldură tuturor această
carte. Nu este un roman de dragoste, de aventuri, istoric, social sau SF. Este
o carte foarte utilă pentru cei care-au avut, au sau vor avea copii. Este ce
învăța din ea !
Iar eu închei cu mare bucurie și
mulțumire că doamna Floarea Brăescu ( Iliese), fostă elevă a Școlii Gimnaziale
”Luca Arbure ,școală pe care-am condus-o o vreme, a realizat un studiu așa de
apreciat și dincolo de fruntariile județului
nostru, cu o tematică arzătoare a vremii noastre.
Prof. Gh.Dolinski
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu