vineri, 7 noiembrie 2014

Tezaur de experiență didactică



                                                                                                 1 noiembrie 2014
                              
         Din experiența altora, dar și a mea, acumulată de-a lungul deceniilor de muncă la catedră și în cea de conducere , am constatat că persoanele care conduc colective de orice fel, dacă devin personalități puternice, își pun amprenta pe activitatea colectivului respectiv. Este și cazul doamnelor profesoare Carmen Andronachi  și Paula- Tamara Ciobîcă de la cele două colegii naționale de prestigiu din Municipiul Rădăuți, ”E.Hurmuzachi” și ”A.Motrescu”. Dânsele nu s-au mulțumit să desfășoare activități interesante, ci s-au preocupat și de transmiterea experienței dobândite în cadrul organismului  metodic pe care-l conduc. Este vorba de catedra profesorilor de limba și literatura română a liceelor din zona Rădăuților.
         Apariția prezentului volum metodic este girată de cele două doamne inspector, Rita Cîntiuc și Eleonora Bulboacă, care-au avut amabilitatea să ureze cale lungă acestei reviste. Foarte interesante și sugestive sunt îndemnurile adresate de cele două doamne-inspector , care diriguiesc și păstoresc predarea limbii și literaturii române în județul Suceava. Tocmai de aceea îmi permit să  reproduc aceste îndemnuri și aprecieri:
Să aveți parte de sănătate, să fiți senini și zâmbitori, iar sufletul să vă vibreze la tot ce este bun și frumos în jurul vostru ! Fie ca Iubirea, Înțelepciunea, Încrederea și Generozitatea să vă călăuzească pașii spre descoperirea unei vieți împlinite ! Cu prietenie și aleasă prețuire” ( prof. Rita Cîntiuc) și ”Vine o vreme/ Când trebuie să tragem sub noi/ O linie neagră/ Și să facem socoteală . Versurile acestea sunt potrivite vremurilor noastre și, mai ales, firilor noastre în permanent tulburare. Tocmai pentru că nici noi nu avem timp, m-am gândit să împărtășim sentimental unei comuniuni de-o clipă, sub zodia luminii/ a înțelepciunii artistului complet care-a fost Marin Sorescu”( prof. Eleonora Bulboacă)
         Pe coperta volumului, căci este un adevărat volum de metodică, realizat  la cele mai înalte exigențe actuale , tronează mare, scris pe-o tablă școlară, numărul 33. Acesta este și titlul revistei, pentru că ea înmănunchează experiența didactică a unui număr de 33 de profesori din liceele și colegiile naționale din zona Rădăuților. Acești profesori trudesc pe ogorul limbii și al literaturii române de ani de zile, unii chiar apropiindu-se de binemeritata pensie. Aș putea spune, și ce mult îmi place expresia, că ei slujesc pe altarul veșnic  al  limbii române.
Remarc faptul că fiecare professor are o carte de vizită în acest volum, bineînțeles cu fotografia lui și cu un curriculum vitae. S-a lăsat la latitudinea fiecărui cadru didactic să comunice ceea ce consideră că este de folos altora și caracteristic pentru activitatea lui. Pur și simplu rămâi uimit de ceea ce-au putut scrie.
Ar dura prea mult să prezint tot ce este scris, de aceea mă voi limita doar la a menționa unele dintre acestea, mai ales pe cele pe care le-am considerat că trebuie să le menționez. Am fost în mare încurcătură când am fost pus să aleg. Și am avut de unde  alege !
Am remarcat câteva proiecte pluridisciplinare realizate pentru limbă și literatură română  și geografie, istorie, educație plastică și educație muzicală. Autorii au prezentat în amănunt, la fel și cei care vor urma, cum au realizat aceste activități. Urmează proiecte didactice : ”Personajul feminin în literatura română ”(Ionela-Mihaela Bîndiul); Utilizarea criticii esoterice de către Vasile Lovinescu”( Iulina Halip); ”Teoria inteligențelor multiple”(Adia Laurus); ”Comunicarea nonverbală solemnă”(Daniela Andriiciuc); ”Trăsături ale postmodernismului”(Adriana-LenuțaHusdup);                                              ”Metoda pălăriilor gânditoare”(Robert Hofman); ”Simbolismul-lucrul pe grupe”(Emilia Adriana Popescu). Foarte interesantă mi s-a părut tema ”Prelegerea- dezbatere” (Vio Coroamă), precum și temele de folclor: ”Riturile de trecere în Bucovina” (Anca Tofan); ”Folclorul între mit și realitatea elevilor de liceu”(Cristina Vițega) și ”Folclorul obiceiurilor”( Mirela Haureș) .
Un loc deosebit îl ocupă propunerile de fișe de lucru ,de teste de evaluare inițială și lecțiile de sistematizare și de recapitulare, propunătorii venind cu foarte multe aplicații. Problema arhaismelor și a neologismelor a fost prezentată  deosebit de către prof. Andreea Duduman. Două tipuri de activitatea m-au interesat foarte mult, mai ales pentru ineditul lor: ”Atelierul de jurnalism” (Narcisa Rei)  și ”Atelierul de jurnalism” (Angela Sehlanec) ,ultima propunând și proiectul ”De la Haiku la poezia postmodernă”, tot un atelier de creație.
Demn de apreciat este modul foarte serios și temeinic în care au fost elaborate aceste proiecte și, mai ales, cum au fost prezentate cititorului interesat, care are foarte mult de învțățat dacă le studiază  din interes, fiind preocupat de perfecționarea sa.
         Volumul mai conține lucruri la fel de interesante și de utile profesorului  ca ”Mapa profesorului” și ”Portofoliul catedrei de specialitate”. Sunt documente asupra întocmirii cărora au fost dintotdeauna controverse și
este foarte bine că inspectorii de specialitate vin și de data aceasta cu lucruri foarte bine documentate.
         Pe parcursul redactării acestui volum ș-au mai adus contribuția personaă    încă trei profesori, așa că la realizarea acestuia au contribuit 36 de cadre didactice.
         Noi așteptăm cu mare interes redactarea celui de-al doilea volum al acestei publicații, pentru că profesorii în cauză  mai au încă multe de spus. Iar eu recomand cu mare căldură tuturor să studieze acest volum, care este o adevărată enciclopedie practică pentru obiectul limba  și literatura română, indiferent de ciclul la care predă profesorul și închei cu reluarea aprecierii că acest volum este un adevărat tezaur de experiență didactică.
                                                   A scris cu mare interes și admirație,
                                                              Prof. Gh.Dolinski

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu