1 noiembrie 2014
Din experiența altora, dar și a mea,
acumulată de-a lungul deceniilor de muncă la catedră și în cea de conducere , am
constatat că persoanele care conduc colective de orice fel, dacă devin
personalități puternice, își pun amprenta pe activitatea colectivului
respectiv. Este și cazul doamnelor profesoare Carmen Andronachi și Paula- Tamara Ciobîcă de la cele două
colegii naționale de prestigiu din Municipiul Rădăuți, ”E.Hurmuzachi” și
”A.Motrescu”. Dânsele nu s-au mulțumit să desfășoare activități interesante, ci
s-au preocupat și de transmiterea experienței dobândite în cadrul organismului metodic pe care-l conduc. Este vorba de
catedra profesorilor de limba și literatura română a liceelor din zona
Rădăuților.
Apariția prezentului volum metodic este
girată de cele două doamne inspector, Rita Cîntiuc și Eleonora Bulboacă,
care-au avut amabilitatea să ureze cale lungă acestei reviste. Foarte
interesante și sugestive sunt îndemnurile adresate de cele două
doamne-inspector , care diriguiesc și păstoresc predarea limbii și literaturii
române în județul Suceava. Tocmai de aceea îmi permit să reproduc aceste îndemnuri și aprecieri:
”Să aveți parte de sănătate, să fiți senini
și zâmbitori, iar sufletul să vă vibreze la tot ce este bun și frumos în jurul
vostru ! Fie ca Iubirea, Înțelepciunea, Încrederea și Generozitatea să vă
călăuzească pașii spre descoperirea unei vieți împlinite ! Cu prietenie și
aleasă prețuire” ( prof. Rita Cîntiuc) și ”Vine o vreme/ Când trebuie să tragem sub noi/ O linie neagră/ Și să
facem socoteală . Versurile acestea sunt potrivite vremurilor noastre și, mai
ales, firilor noastre în permanent tulburare. Tocmai pentru că nici noi nu avem
timp, m-am gândit să împărtășim sentimental unei comuniuni de-o clipă, sub zodia
luminii/ a înțelepciunii artistului complet care-a fost Marin Sorescu”( prof. Eleonora Bulboacă)
Pe coperta volumului, căci este un
adevărat volum de metodică, realizat la
cele mai înalte exigențe actuale , tronează mare, scris pe-o tablă școlară,
numărul 33. Acesta este și titlul revistei, pentru că ea înmănunchează
experiența didactică a unui număr de 33 de profesori din liceele și colegiile
naționale din zona Rădăuților. Acești profesori trudesc pe ogorul limbii și al
literaturii române de ani de zile, unii chiar apropiindu-se de binemeritata
pensie. Aș putea spune, și ce mult îmi place expresia, că ei slujesc pe altarul
veșnic al limbii române.
Remarc
faptul că fiecare professor are o carte de vizită în acest volum, bineînțeles
cu fotografia lui și cu un curriculum vitae. S-a lăsat la latitudinea fiecărui
cadru didactic să comunice ceea ce consideră că este de folos altora și caracteristic
pentru activitatea lui. Pur și simplu rămâi uimit de ceea ce-au putut scrie.
Ar
dura prea mult să prezint tot ce este scris, de aceea mă voi limita doar la a
menționa unele dintre acestea, mai ales pe cele pe care le-am considerat că
trebuie să le menționez. Am fost în mare încurcătură când am fost pus să aleg.
Și am avut de unde alege !
Am
remarcat câteva proiecte pluridisciplinare realizate pentru limbă și literatură
română și geografie, istorie, educație
plastică și educație muzicală. Autorii au prezentat în amănunt, la fel și cei
care vor urma, cum au realizat aceste activități. Urmează proiecte didactice :
”Personajul feminin în literatura română ”(Ionela-Mihaela Bîndiul); Utilizarea
criticii esoterice de către Vasile Lovinescu”( Iulina Halip); ”Teoria
inteligențelor multiple”(Adia Laurus); ”Comunicarea nonverbală solemnă”(Daniela
Andriiciuc); ”Trăsături ale postmodernismului”(Adriana-LenuțaHusdup);
”Metoda pălăriilor gânditoare”(Robert Hofman); ”Simbolismul-lucrul pe
grupe”(Emilia Adriana Popescu). Foarte interesantă mi s-a părut tema
”Prelegerea- dezbatere” (Vio Coroamă), precum și temele de folclor: ”Riturile
de trecere în Bucovina” (Anca Tofan); ”Folclorul între mit și realitatea
elevilor de liceu”(Cristina Vițega) și ”Folclorul obiceiurilor”( Mirela Haureș)
.
Un
loc deosebit îl ocupă propunerile de fișe de lucru ,de teste de evaluare
inițială și lecțiile de sistematizare și de recapitulare, propunătorii venind
cu foarte multe aplicații. Problema arhaismelor și a neologismelor a fost
prezentată deosebit de către prof.
Andreea Duduman. Două tipuri de activitatea m-au interesat foarte mult, mai
ales pentru ineditul lor: ”Atelierul de jurnalism” (Narcisa Rei) și ”Atelierul de jurnalism” (Angela Sehlanec) ,ultima
propunând și proiectul ”De la Haiku la poezia postmodernă”, tot un atelier de
creație.
Demn
de apreciat este modul foarte serios și temeinic în care au fost elaborate
aceste proiecte și, mai ales, cum au fost prezentate cititorului interesat,
care are foarte mult de învțățat dacă le studiază din interes, fiind preocupat de
perfecționarea sa.
Volumul mai conține lucruri la fel de
interesante și de utile profesorului ca
”Mapa profesorului” și ”Portofoliul catedrei de specialitate”. Sunt documente
asupra întocmirii cărora au fost dintotdeauna controverse și
este
foarte bine că inspectorii de specialitate vin și de data aceasta cu lucruri
foarte bine documentate.
Pe parcursul redactării acestui volum
ș-au mai adus contribuția personaă încă trei profesori, așa că la realizarea
acestuia au contribuit 36 de cadre didactice.
Noi așteptăm cu mare interes redactarea
celui de-al doilea volum al acestei publicații, pentru că profesorii în
cauză mai au încă multe de spus. Iar eu
recomand cu mare căldură tuturor să studieze acest volum, care este o adevărată
enciclopedie practică pentru obiectul limba
și literatura română, indiferent de ciclul la care predă profesorul și
închei cu reluarea aprecierii că acest volum este un adevărat tezaur de
experiență didactică.
A scris cu mare interes și admirație,
Prof. Gh.Dolinski
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu