joi, 3 iulie 2014

Copilăria mea printre ciulini



Note de lector                                                                                          2 iulie 2014
                                      
                                                                         Decebal-Alexandru Seul

         Autorul acestei cărți are ascendenți deosebiți , adică tata basarabean și mama bucovineancă. În România întreaga familie a avut o situație deosebită, pentru că ”frații  de la Răsărit” i-au considerat fugari din uniunea sovietică. Și, cum a fost considerat normal în acea vreme, adică imediat după al doilea război mondial, autoritățile românești i-au surghiunit în Bărăgan, probabil gândindu-se că se vor pierde în lumea guvernată de ciulini. Dar n-a fost să fie așa cum s-au gândit ei.
         Consider că-n această carte autorul face o mare excepție: își povestește câțiva ani din viață, care-ar fi trebuit să fie cei mai frumoși din viața lui, ani care, după umila mea părere, l-au marcat pe viață. Mai ales că autorul povestește totul la persoana întâia, ceea ce este o mare exceție față de cum  proceda el.
         Autorul împarte volumul în trei capitol: Pusta Bărăganului, veneticii și Extrase bibliografice. Îmn finalul cărții autorul reproduce și o hartă pe care sunt marcate localitățile în care au fost aduși români cărora li s-a fixat domiciliu obligatoriu (DO). Sunt, nici mai mult nici mai puțin, decât 18 sate. Bucovinenii și basarabenii au fost cei mai vitregiți dintre români, suportând consecințele a patru deportări.
Prima deportare a fost în anul 1940 în urma ultimatumului sovietic, îăn 1944 s-au refugiat a doua oară, în 1951 își pierd toate averile și sunt deportați în Bărăgan, iar după anul 1955 sunt izgoniți din casele lor din Bărăgan, dar…se întorc acasă, în Bucovina. Paradoxal e faptul c-au fost pedepsiți de români
c-au căutat scăpare la ruși; altă dată au fost pedepsiți pentru că au fost considerați chiaburi și altă dată că nu erau comuniști.
         În primul capitol autorul prezintă evenimentele pe care le-a trăit începând cu miezul nopții de 9 iunie 1951, data arestării lor propriu- zise și până la trecerea lor în libertate, deci întoarcerea la vatra strămoșească din hbucovina, din iulie 1955. Au fost patru ani de chin, în care au trăit mai rău ca-n sclavagism. Acea perioadă nu se va șterge niciodată din memoria celor care-au trăit-o. Despre aceasta autorul notează.” În acea zi de iulie cuvântul libertate era mai scump  decât tot aurul din lume”.
Deși au trecut de-atunci peste 6 decenii, autorul povestește tot ce-a trăit în Bărăgan ca și cum totul s-ar fi întâmplat ieri. Deși era copil, creierul lui a înregistrat foarte bine, chiar cu fidelitate, viața petrecută în DO de mii de familii din Bucovina, Banat și vestul Olteniei ”în cel mai cumplit lagăr Stalinist, fără a avea vreo vină”. Amare cuvinte !
         Copilul de-atunci, acum om în toată puterea cuvântului,cu părul alb, povestește calvarul petrecut și pe drum, din Bucovina până în imensitatea Bărăganului, loc fără viață, populat doar de dropii și de ciulini. Aveau permanent în minted oar cuvintele: ”Ce va fi astăzi, ce va fi mâine…”.
         Visța deportaților a fost inimaginabil de grea. De la făcutul chirpicilor pentru case și construirea lor, până la asigurarea celor necesare traiului zoilnic, strângerea permanenetă al ciulinilor și depșozitatrae lor pentru încălzxirea de la iarnă, procurarea gazului pentru lampă, ridicarea unui lăcaș pentru biserică, procurarea unui clopot, amenajarea unui loc chiar pentru cimitir erau preocupările peramemnente al deportaților sub comnducerea lui moș Colenco. Dar cea mai dură era tăcerea impusă deportaților, cărorra li s-a interzis să vorbeascvă de rău pe comuniști, autoritățile comunei și milițienii. La plecarea din Bărăgan deportații au mai aruncat o privire spre ” fostul spațiu cu DO în care casele deveneau tot mai mici în zarea purpurie- mărturie peste timp aunor locuințe ridicare  prin lacrimi, durere și tot răul produs în suflete de ACEIA care l-au generat și întreținut până în aceste clipe.”
         Capitolul este ilustrat cu patru desene, în creion, reprezentând două camioane încărcate cu deportați, ”casa” unui deportat , o parte a satului și bisericuța. Sunt reprezentate așa cum și-a mai amintit autorul. Capitolul se încheie cu repreducerea unei gospodării cu anexele sale și cu stogurile cu paie și fân pentru animale la iarnă.
         Al doilea capitol este intitulat sugestiv ”Veneticii”, deportații cărora mai târziu li s-a spus ”bărăgăniștii”. Acest nume îl purtau bucovinenii care locuiau prin comune cu chirie. Autorul mărturisește : ”Ajunsesem cu traiul printre oameni simpli, păstrători cu sfințenie de tradiții și obiceiuri, dar care nu reușeau să înțeleagă în marea lor parte fenomenul Bărăgan, și eram considerați, de către unii, poate, dușmani ai poporului,de parcă făcuserăm cine știe ce fapte de am fost aruncați în pusta imensă cu ciulini, teritoriu luat cu japca de la marii chiaburi de comuniști, lăsat de izbeliște, avându-se în calcul lucrarea lui cu forța de muncvă ,ieftină, aproape gratuită, a deportaților.”
         Demn de laudă este faptul că la Fundata, unde a fost dusă și familia lui Seul, a fost ridicat un monument închinat deportaților din Bărăgan. Aici este meritul fundației  ”Fundata-memoria unei deportări, 18/19 iunie 1951”, care a căutat sponsori de peste tot pentru realizarea lui. Menționez și faptul că-n alte localități din Bărăgan au fost amplasate lespezi memoriale, troițe și alte monumente la Călărași, Străliște, Rosetti,Borcea, Perișoru, Dragalina, Dor mărunt. , dar și în alte localități din țară ca Timișoara, Ghilod, Jimbolia, Turnu Severin.( informație primită de la prof. Ioan Prelipcean). S-a propus ca monumentul de la Fundata să fie introdus în patrimonial național, ceea ce-ar fi foarte bine.             
        
                                                              Gheorghe Dolinski

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu