vineri, 8 noiembrie 2013

Ne mândrim cu personalităţile bucovinene










de prof. GH. DOLINSKI, |08.11.2013|
 


      Încă înainte de sărbătorirea a 150 de ani de la înfiinţarea Societăţii pentru Cultura şi Literatura Română în Bucovina, Consiliul director al SCLRB a hotărât să popularizăm în toate localităţile din partea de sud a Bucovinei istorice personalităţile Societăţii care-au luptat pentru românism şi-au dus faima acestui ţinut mustind de istorie în ţară şi chiar dincolo de fruntariile ei.
La propunerea dnei prof. Doina Bighei, preşedinta Filialei Gura Humorului, am hotărât să deplasăm o mică delegaţie la Gura Humorului pentru a vorbi unui public local despre patru personalităţi bucovinene. Ne-am bucurat când am aflat că, la propunerea doamnei director a Colegiului „Alexandru cel Bun”, activitatea noastră va fi integrată în „Zilele colegiului”.
Am avut surprize mari şi plăcute chiar de când am păşit în colegiu, unde am fost întâmpinaţi de dna Mariana-Daniela Pintilie, director adjunct, care ne-a invitat la o discuţie preliminară. Tematica fusese trimisă colegiului cu câteva zile înainte, dar o mică discuţie organizatorică nu strica. În faţa unei ceşti cu cafea aburindă am prezentat încă o dată personalităţile despre care vom vorbi, s-a stabilit timpul pentru comunicări…
Aula colegiului era plină ochi. Acolo ne aşteptau aproximativ 100 de tineri, în costumaţie de sărbătoare şi, ce este mai important, foarte liniştiţi. Erau elevii claselor IX-XII, clase de filologie, elevi care-şi manifestaseră dorinţa să participe la această activitate.
Dna director Mariana-Daniela Pintilie a deschis manifestările, prezentând invitaţii, scopul întâlnirii, iar nouă ne-a prezentat profesoarele care-i însoţeau pe elevi. Astfel am avut plăcerea să le cunoaştem pe doamnele profesoare Luminiţa-Brânduşa Cîmpan, Adriana Apetri, Ştefania Boca, Georgeta Negrea şi Diana Sabău. Am aflat că dânsele sunt cele mai active cadre didactice la activităţile în afară de clasă şi extraşcolare, permanent fiind în mijlocul tinerilor.
Dna Doina Bighei, preşedinta filialei, m-a desemnat să fiu moderatorul întâlnirii. Am dat cuvântul dlui prof. Luca Bejinariu. Aşa după cum îl cunoaştem de la atâtea activităţi, a fost foarte precis, scoţând în evidenţă activitatea cărturarului patriot Aron Pumnul pentru propăşirea limbii române pe teritoriul Bucovinei istorice. A prezentat multe aspecte inedite din activitatea cărturarului patriot.
Dl prof. Petru Bejinariu a vorbit, aşa cum suntem de-acum obişnuiţi, sistematizat şi foarte documentat despre familii de mari români care şi-au închinat viaţa şi activitatea Bucovinei istorice. A insistat asupra celor care s-au ridicat din familia Isopescu, punctând rolul acestora în mişcarea naţională din Bucovina. De fapt, acestei familii le-a închinat şi o carte recentă, ediţie revăzută şi adăugită.
Despre activitatea şi personalitatea acad. Radu Economu a vorbit dl ec. Ion Burciu. A evidenţiat faptul că, pe lângă activitatea ca om de ştiinţă, acesta s-a evidenţiat şi pe terenul luptei pentru românism în Bucovina istorică. A insistat asupra cărţii „Unirea Bucovinei – 1918”, scoţând în evidenţă cum a văzut academicianul acest eveniment crucial din viaţa României în general şi a Bucovinei istorice, în special.
În final am vorbit despre personalitatea lui Gherasim Buliga, primul preşedinte al Societăţii studenţeşti „Arboroasa”. M-am mândrit că acesta era din familia unui ţăran din Arbore, satul meu natal. De-aici s-a ridicat un cărturar, absolvent al Universităţii din Cernăuţi, care a deţinut o funcţie aşa de importantă în cadrul mişcării studenţeşti din vremea Imperiului austro-ungar. Am prezentat şi activitatea acestuia ca profesor la Liceul „Ştefan cel Mare ” din Suceava, la liceul din Cernăuţi, precum şi ca autor de manuale originale pentru liceu, parcă s-ar fi săturat să înveţe elevii după manuale nemţeşti sau traduse din limba germană.
O remarcă deosebită: pe durata celor 90 de minute cât a durat activitatea, niciunul dintre profesori nu s-a ridicat ca să facă linişte. Am avut impresia că predam la o clasă de copii foarte cuminţi. Am remarcat ambianţa acestui colegiu, ornarea pereţilor, curăţenie exemplară, pentru că aveai impresia că ai păşit într-o adevărată farmacie. Aşa profesori, aşa elevi de excepţie. Bravo lor!
Oare cum aţi interpreta gestul unei eleve? Ne pregăteam să ne retragem într-un loc liniştit pentru a mai discuta ceva. De maşina noastră s-a apropiat o elevă şi i-a mulţumit doamnei profesoare pentru că au participat la o asemenea activitate. Iar pe noi ne-a rugat să mai venim cu asemenea activităţi!
La un pahar de… vorbă am analizat cu gazdele activitatea şi am rămas plăcut surprinşi când ni s-a propus să mai venim pentru a vorbi despre asemenea personalităţi ale Bucovinei. Am răspuns cu plăcere invitaţiei, dar gazdele ne vor propune personalităţile despre care doresc să le vorbim.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu