Material primit de la Filiala SCLRB Bacau
TABARA DE PICTURA
STRAJA 2013
Ilie
Boca
Mari
Bucur
Ioan
Burlacu
Marius
Craita Mandra
Vasile
Craita Mandra
Dumitru
Macovei
Ion
Mihalache
Stefan
Pristavu
Bianca
Rotaru
Stefan
Suditu
Silvia
Tiperciuc
Dany
Madlen Zarnescu
O utopie, una
a lor
O tabara de creatie pentru artistii
plastici, cum a fost tabara din vara acestui an la Staja, pe firul Sucevei,
este ca o tema data, data unui cor. Tema a fost, la Straja, si nu putea fi alta
acolo, satul bucovinean si ufletul bucovinean.
Sigur, nu o tema impusa, dar una care s-a
impus singura retinei si pensulei celor 12 pictori bacauani.
O tabara ca aceasta este si un experiment
despre cum aceleasi motive, limpezite in aceeasi lumina, se transpun pe panza
in atat de intim chip deosebite, dupa chipul si asemanarea artistului . La
sfarsit, aici, in expozitie sau album, se incheaga dialog socratic despre
sentimente si ratiuni, rostit simfonic, pe aceeasi, cuminte generoasa tema.
De dupa acoladele balcoanelor, pensula
silviei Tiperciuc urzeste cu voiosie tuse. Le alege si, ca o penelopa, pune marame, marame
roz si verzi, peste acoperisuri si dealuri.
Ion Mihalache isi incepe compozitiile
putin inainte sa ajunga la ele. Este un regizor discret, lasa mai intai
motivele (cerul, padurea, casele) sa vorbeasca, le asculta, le intelege.
Ca-ntr-un preludiu.
Arhitecturile lui Ioan Burlacu isi dizolva
marginile, pentru ca perspectivele lungi, de deasupra, sa se inchege,
stralucirile sunt stinse, in ochiul soarelui, pictorul arunca cenusiu.
Justa distanta dintre pictor si modelul sau
se afla in lucrarile lui Ilie Boca, nici melancolie , nici alta umoare nu
razbate din compozitii, numai constructie riguroasa, ridicare tectonica.
A face peisaj inseamna, cateodata,
culegerea de taine esentiale, detalii mobile ca literele zetarilor si asezarea
lor pe ulucul pensulei, asta face,
curgator, Stefan Suditu.
Proteic, Dumitru Macovei inalta in
straturi castele de culoare, pelicule compacte si draperii sfasiate se suprapun
ca in corurile tragediilor clasice
grecesti.
Indelunga experienta il ajuta pe
Stefan Pristavu sa taie cu usurinta
formele, sa le aseze crescator si sa toarne in ele culori. Cunoaste atat de
bine oasele caselor, maduva copacilor, duhul capitelor si albastrelele din ceruri. Si ele il cunosc
si nu se sfiesc sa vina, sa stea alaturi in ochii de geam pe care, osebit ii
tot taie Stefan Pristavu.
Spatiile Biancai Rotaru sunt definite de
doua perspective, se suprapun adancimile de factura liniara si de factura
atmosferica ca intrun construct scenografic, cu limpede subiect si decor
ajutator.
Lumina tare ocoleste si face hotar intre
tonurile lui Marius Craita Mandra, panza tuselor urmeaza valuri si sensuri
parca purtate de vanturi.
Dintr-un punct exterior si o perspectiva
sau mai multe asupra motivului de reprezentat
Mari Bucur alege sa franga una sau toate liniile perspectivale si sa
recompuna caleidoscopic fragmentele, partile intregului.
Un fel seducator de cantec face ecou in
peisagiile lui Vasile Craita Mandra . Planuri succesive, la fel de limpezi,
unul dupa altul, cheama privirea spre inauntru, ca silabele unor cantece de
sirena.
Dany Madlen Zarnescu alege nu scaunul
regizoral ci jocul actoricesc. Alege sa se
vada, e acolo, ca o sibila, stralucindu-si negrurile si lujerii cu flori
verzi si albastri.
O tabara de creatie este o tara
imaginara, o republica a artistilor, una care presupune inlocuirea pentru un
timp a faptelor, +cuvintelor si gandurilor vechi, cu altele noi. Cu altele in
care te poti intelege si le poti schimba cu ceilalti artisti. Constructorii de
utopii, cei care zilnic construiesc utopii, gasesc de cuviinta sa se mute, ei
insisi, pentru cateva zile, intr-o utopie, una a lor.
Autor : Critic de arta Iulian Bucur
Ilie Boca
Mari Bucur
Marius Craita Mandra
Vasile Craita Mandra
Dumitru Macovei
Ion Mihalache
Stefan Pristavu
Bianca Rotaru
Stefan Suditu
Silvia Tiperciuc
Dany Madlen Zarnescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu