sâmbătă, 7 decembrie 2013

Identitate și multiciulturalitate în Bucovina



                                                          6 decembrie 2013

Despre identitate, fie ea istorică, națională, culturală și de orice fel a scris numeroase volume distinsul cărturar bucovinean, profesorul Petru Bejinariu. Tocmai de aceea ne-am bucurat și-am devenit foarte interesați când un grup de inimoși profesori de la Colegiul Național ”Eudoxiu Hurmuzachi” , sub bagheta doamnei profesoare Carmen Andronache, directoarea colegiului și președinte al Societății pentru Cultura și Literatura Română în Bucovina, ne-a propus să colaborăm la realizarea unui proiect educativ cu acest titlu.
 Pentru a vă da seama de amploarea acestui proiect educativ este



suficient să vă amintim că, pe lângă cele două instituții menționate mai sus, au acceptat să colaboreze unitățile școlare ”Regina Elisabeta” din municipiul Rădăuți, Colegiul Național ”Mihai Eminescu” din Suceava, Colegiul Tehnic ”Lațcu Vodă”  și Școala Gimnazială ”Petru Mușat” din Siret,  Negostina, Bălcăuți, Baineț și ”Henryk Sinkievicz” din Solonețul Nou. Dintre instituțiile colaboratoare menționăm Muzeul etnografic ”Samuil și Eugenia Ioneț” și Casa municipală de cultură , precum și SC Nicolaescu S.A. din Rădăuți. Deci o paletă largă și diversă de colaboratori. Tocmai de aceea sperăm într-un succes al acestui proiect educativ.
          Prezentarea acestui proiect educativ s-a făcut în aula Colegiului Național ”Eudoxiu Hurmuzachi”, unde au fost prezenți delegații din partea celor menționați mai sus. Pe fundalul muzicii din ”Balada” lui Ciprian Porumbescu, doamna director adjunct Luminița Lăzărescu, inițatoarea proiectului, a prezentat ce se urmărește prin acest proiect. Apoi elevele Andreea Maxim și Maria Simota, urmărind cele proiectate pe perete cu ajutorul videoprioiectorului, au vorbit despre acest proiect, pe fiecare secțiune în parte. Apoi elevele  Liliana Coroamă și Daniela Irimescu au vorbit despre multiculturalitatea din Bucovina.
          Prof. dr. Mariuan Olaru a făcut un excurs prin istoria Bucovinei, prezentând minoritățile care s-au așezat în acest spațiu de legendă. Pe tot parcursul expunerii sale , și în continuare, pe perete au rulat imagini din viața acestora. Pr. dr.  Constantin Cocerhan de la Colegiul Național ”M. Eminescu” din Suceava, pe fondul prezentării unui film documentar , a vorbit despre  istoria armenilor din Bucovina. În contiuare elevii au vorbit despre venirea germanilor ( Tincuța Gheorghiță), a rușilor lipoveni ( Elena Anfimov), a evreilor ( Oana Ștefan) și prof. Lăcrimioara Grigorciuc de la școala din Negostina despre venirea ucraineilor. Am apreciat cum au au fost redactate aceste expuneri și , mai ales, modul elevat în care au fost prezentate. Au dovedit c-au studiat multe surse de inspirație. Au fost și foarte documentate, observând că fiecare a adus și noutăți despre aceste minorități.
          Trecând peste etapele în care a fost redactat proiectul, a fost popularizat și acum fiind lansat, trebuie să mai  arăt și activitățile care vor urma, și care se vor desfășura în cadrul unităților care colaborează la realizarea lui.
          La Colegiul  Național ”E.Hurmuzachi” se va desfășura prima activitate cu tema ”Fotografia, punte peste timp și civilizații”; activitatea ”Invitație la lectură” la Școla Gimnazială ”Regina Elisebeta” din Rădăuți;  În mijlocul comunităților din Bucovina” la Muzeul etnografic din Rădăuți și la Școala din Climăuți; ”Portul tradițional, parte a spiritualității unui popor” la Școala Gimnazială ”Regina Elisabeta”, urmând să fie pregătite comunicările și desfășurarea uni simpozion cu tema ”Identitate și multiculturalitate în Bucovina” în luna mai 2014.
          Scopul acestui proiect este bine definit și bine gândit, adică urmărește încurajarea deschiderii și interesului tinerilor pentru culturile comunităților etnice existente în spațiul geografic bucovinean într-un spirit de toleranță și de respect reciproc.
          Monitorizarea activităților se va realiza prin observarea activităților desfășurate, prin discuții cu personalul implicat și prin înregistrarea activităților pe fișe de activitate și prin procese verbale de înregistrare a rezultatelor obținute. Evaluarea rezultatelor proiectului se va realiza prin compararea periodică a rezultatelor efective consemnarea în procesele verbale și în rapoarte de activitate cu rezultatele proiectate.
          Interesantă este  și precizarea din finalul proiectului:” Continuitatea proiectului se va baza pe diseminarea activităților proiectului și a rezultatelor acestuia și căutarea unor parteneri din alte județe pentru derularea proiectului și la scara altor regiuni istorice din spațiul românesc și organizarea unor ediții interjudețene ale concursului”.
          În finalul activității am participat la un moment de excepție. Îmbrăcată într-un splendid costum bucovinean, eleva Andreea Juravle de la Colegiul Național ”E. Hurmuzachi” a încântat asistența cu un buchet de melodii bucovinene.
                                                   A consemnat cu mândrie, satisfacție și uimire,
                                                                                prof. Gh.Dolinski

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu