6 decembrie 2013
Despre
identitate, fie ea istorică, națională, culturală și de orice fel a scris
numeroase volume distinsul cărturar bucovinean, profesorul Petru Bejinariu.
Tocmai de aceea ne-am bucurat și-am devenit foarte interesați când un grup de
inimoși profesori de la
Colegiul Național ”Eudoxiu Hurmuzachi” , sub bagheta doamnei
profesoare Carmen Andronache, directoarea colegiului și președinte al
Societății pentru Cultura și Literatura Română în Bucovina, ne-a propus să
colaborăm la realizarea unui proiect educativ cu acest titlu.
Pentru a vă da seama de amploarea
acestui proiect educativ este
suficient să vă amintim că, pe lângă cele două instituții menționate mai sus, au acceptat să colaboreze unitățile școlare ”Regina Elisabeta” din municipiul Rădăuți, Colegiul Național ”Mihai Eminescu” din Suceava, Colegiul Tehnic ”Lațcu Vodă” și Școala Gimnazială ”Petru Mușat” din Siret, Negostina, Bălcăuți, Baineț și ”Henryk Sinkievicz” din Solonețul Nou. Dintre instituțiile colaboratoare menționăm Muzeul etnografic ”Samuil și Eugenia Ioneț” și Casa municipală de cultură , precum și SC Nicolaescu S.A. din Rădăuți. Deci o paletă largă și diversă de colaboratori. Tocmai de aceea sperăm într-un succes al acestui proiect educativ.
Prezentarea
acestui proiect educativ s-a făcut în aula Colegiului Național ”Eudoxiu Hurmuzachi”,
unde au fost prezenți delegații din partea celor menționați mai sus. Pe
fundalul muzicii din ”Balada” lui Ciprian Porumbescu, doamna director adjunct
Luminița Lăzărescu, inițatoarea proiectului, a prezentat ce se urmărește prin
acest proiect. Apoi elevele Andreea Maxim și Maria Simota, urmărind cele
proiectate pe perete cu ajutorul videoprioiectorului, au vorbit despre acest
proiect, pe fiecare secțiune în parte. Apoi elevele Liliana Coroamă și Daniela Irimescu au vorbit
despre multiculturalitatea din Bucovina.
Prof. dr.
Mariuan Olaru a făcut un excurs prin istoria Bucovinei, prezentând minoritățile
care s-au așezat în acest spațiu de legendă. Pe tot parcursul expunerii sale ,
și în continuare, pe perete au rulat imagini din viața acestora. Pr. dr. Constantin Cocerhan de la Colegiul Național ”M.
Eminescu” din Suceava, pe fondul prezentării unui film documentar , a vorbit
despre istoria armenilor din Bucovina. În
contiuare elevii au vorbit despre venirea germanilor ( Tincuța Gheorghiță), a
rușilor lipoveni ( Elena Anfimov), a evreilor ( Oana Ștefan) și prof.
Lăcrimioara Grigorciuc de la școala din Negostina despre venirea ucraineilor. Am
apreciat cum au au fost redactate aceste expuneri și , mai ales, modul elevat
în care au fost prezentate. Au dovedit c-au studiat multe surse de inspirație.
Au fost și foarte documentate, observând că fiecare a adus și noutăți despre
aceste minorități.
Trecând
peste etapele în care a fost redactat proiectul, a fost popularizat și acum
fiind lansat, trebuie să mai arăt și
activitățile care vor urma, și care se vor desfășura în cadrul unităților care
colaborează la realizarea lui.
La Colegiul Național ”E.Hurmuzachi” se va
desfășura prima activitate cu tema ”Fotografia,
punte peste timp și civilizații”; activitatea ”Invitație la lectură” la
Școla Gimnazială ”Regina Elisebeta” din Rădăuți; ”În
mijlocul comunităților din Bucovina”
la Muzeul
etnografic din Rădăuți și la Școala din Climăuți; ”Portul tradițional, parte a
spiritualității unui popor” la Școala Gimnazială ”Regina Elisabeta”, urmând
să fie pregătite comunicările și desfășurarea uni simpozion cu tema ”Identitate și multiculturalitate în
Bucovina” în luna mai 2014.
Scopul
acestui proiect este bine definit și bine gândit, adică urmărește încurajarea
deschiderii și interesului tinerilor pentru culturile comunităților etnice
existente în spațiul geografic bucovinean într-un spirit de toleranță și de
respect reciproc.
Monitorizarea
activităților se va realiza prin observarea activităților desfășurate, prin discuții
cu personalul implicat și prin înregistrarea activităților pe fișe de activitate
și prin procese verbale de înregistrare a rezultatelor obținute. Evaluarea
rezultatelor proiectului se va realiza prin compararea periodică a rezultatelor
efective consemnarea în procesele verbale și în rapoarte de activitate cu
rezultatele proiectate.
Interesantă
este și precizarea din finalul
proiectului:” Continuitatea proiectului se va baza pe diseminarea activităților
proiectului și a rezultatelor acestuia și căutarea unor parteneri din alte
județe pentru derularea proiectului și la scara altor regiuni istorice din
spațiul românesc și organizarea unor ediții interjudețene ale concursului”.
În finalul
activității am participat la un moment de excepție. Îmbrăcată într-un splendid
costum bucovinean, eleva Andreea Juravle de la Colegiul Național ”E.
Hurmuzachi” a încântat asistența cu un buchet de melodii bucovinene.
A consemnat cu mândrie, satisfacție și uimire,
prof. Gh.Dolinski
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu