joi, 21 august 2014

Acasă la Alina și Filon



                                                                                                        8 august 2014
                                          



O întâmplare nefericită m-a purtat  pe fermecătoarele meleaguri ale Câmplungului Moldovensc , și anume înmormântarea distinsului cărturar, profesor, inspector și ziarist Constantin Blanaru, care, spre fericirea mea, m-a considerat printre prietenii dumnealui. O zi splendid[ de sfârșit de mai, când mult mai nimerită ar fi fost o ieșire la iarbă verde, în splendidul peisaj câmpulungean. Dar ce să-i faci ? Viața este compusă din bucurii , dar și din necazuri…
          Nu întâmplătoare, ci bine stabilită, a fost plecarea din Arbore spre Câmpulung cu o familie mult dragă, Elena ( Alina ) și Filon Lucău.
Doamna  Elena mi-a  îndrumat pașii în clasele V-VII, iar pe domnul Filon
 l-am cunoscut cu mulți ani în urmă, în cadrul activităților specifice la  obiectul nostru de umaniaore, plus la fel de fel de activități culturale. Apoi au venit cărțile sale, una după alta, care mi-au captat interesul și mi-au întărit motivația de-a citit cât mai multe cărți cu subiecte de folclor și mi-a întărit foarte tare admirația pentru talentul ce-l are, anume acela de-a transpune în paginile unor cărți comorile fără de seamăn ale folclorului bucovinean,și nu numai.
          Seara, acasă la această onorabilă și distinsă familie, am avut timp berechet de discuții. Fermecători, cu vorbă domoală, liniștită, foarte bine informați. Au un stil aparte de-a capta interlocutorul, cum rar întâlnești. Este suficient să-i provoci c-o întrebare sau o părere și vei obține chiar mai mult decât ai intenționat. Și, ce este foarte interesant, se completează în mod strălucit unul pe altul.  Gândesc la fel.
          Doamna Alina și-a reamintit de părinții săi,  la care fuseseră chiar în acea zi pentru pomenirea lor anuală.  ”Mama ne cânta, mai ales seara, vechi cântece populare din vremea copilăriei sale. Ne povestea mereu  câte ceva din tradițiile populare de la Mușenița, satul copilăriei. De-atunci mi-a fost insuflată dragostea pentru folclorul românesc. Tocmai de aceea acum îl pot ajuta și pe Filon.”
          Domnul Filon mi-a povestit, pentru că eram curios, cum a făcut studiile de caz în teren, vizitele la oamenii care-i dădeau informații despre tradițiile, obiceiurile și superstițiile locului. ”Tocmai folclorul și credința m-au îndrumat
-         2 -
spre pictura pe sticlă. Este absolut necesar ca în cazul cărților să revii după un număr de ani, pentru că trebuie  revăzute și completate. Toți oamenii cu care am stat de vorbă mi-au povestit cu multă însuflețire despre tradițiile și obiceiurile  locului. Am observat că în toate satele sunt foarte apreciați rapsozii populari.”
          ” Să știi că am niște fotografii din perioada în care am muncit la Școala din Arbore. Sunt foarte sigură că-ți vor face plăcere să le vezi”, mi-a spus doamna Elena. Și mi-aînșirat pe masă câteva fotografii pe care déjà le pregătise.
          Am așteptat cu înfrigurare să le văd. Și, într-adevăr, am avut o surpriză foarte mare. Pe cele câteva fotografii am revăzut persoane foarte dragi. Soția mea, doamna Elena , doamna Smărăndița Manoilă, fosta mea profesoară de matematică și  doamna Prepeliță , toate surprinse în fotografii în  cadrul comunei noastre și, într-una, chiar pe litoralul românesc. Și surprizele nu s-au oprit aici. Mi-a mai prezentat două fotografii importante: una cu colegii mei în clasa a VI-a, la o serbare de sfârșit de an  școlar , și una a Jana Hadjicova, o fetiță din Alma Ata, cu care am corespondat câțiva an, din clasa a V-a și până la terminarea claseia VII-a. Așa da surprize! Bineînțeles că, de îndată ce m-am întors acasă, am multiplicat fotografia cu colegii mei și le-am înmânat câte una. Din păcate, cinci dintre ei nu mai sunt în viață.
          Am discutat apoi despre pictura pe sticlă. Domnul Filon este, după părerea mea , și nu numai, un maestru al acestui fel de pictură. Foarte important este faptul că tablourile lui sunt inspirate din folclorul câmpulungean și din religie. Dar sunt minunate !
          A observant că într-o cameră doi din pereți sunt ”tapetați” cu picture pe sticlă. Su nt 20 de tablouri cu diferite aspect din folclor. Am observant patru tablouri care reprezintă cele 4 anotimpuri. Și aici autorul a reprodus aspte din folclor. Ochii îți sunt ”luați” de armonia culorilor, de îmbinarea lor făcută în așa fel încât te încântă, la fel ca și ce reprezintă fiecare. Am observant că sunt reproduce pe sticlă și unele aspect din baladele populare și credințele poporului nostru. Un tablou are  subiect religios.  Și-n camera alăturată am văzut și alte tablouri cu aceeași tematică.
          ”Am avut mai multe, a intervenit doamna Alina, dar am donat unele din ele. Sunt diferite prilejuri când cumva ești obligat să donezi ceva și Filon

-         3 -
nu se zgârcește la așa ceva, pentru că-i place și lui să doneze tablouri, mai ales  oamenilor deosebiți. Și eu îl îndemn să doneze pentru că-l inspir să picteze altele”, a adăugat doamna Alina cu mândrie
         
          Mi-au vorbit cu nedisimulată  mândrie ce i-au determinat să construiască o bisericuță din lemn A fost construită în România, au demontat-o, au dus-o în belgia și-au reansamblat-o. Acolo au donat-o comuniății ortodoxe românești care trăiește acolo.
          În puține cuvinte doamna Alina mi-a reamintit de corespondența pe care am făcut-o cu Jana Hadjicova, o elevă din Alma Ata. Eram prea mic pentru a scrie asemenea scrisori. Doamna Alina compunea aceste scrisori,mi le citea , profesorul Andrieș le traducea în limba rusă și erau trimise în numele meu. Această corespondență s-a întins câțiva ani, și după ce eu am plecat la liceu. Doamna Alina a mai primit o fotografie de la jana datată      1963, adică la un an după ce eu absolvisem liceul.
          Am discutat cei doi interlocutori și despre culesul bureților, conservarea lor pentru iarnă, cum se\ recunosc bureții comestibili de cei otrăvitori, cum se gătesc, ce bune sunt afinele și câte și mai câte. Aș fi stat să discut cu ei încă mujlt timp, dar călătorului…I se stă bine cu drumul și-am fost nevoit să plec spre casă. Dar…nu-i nimic. N-au intrat zilele în sac. Dar, ce păcat că am fost nevoit să plec !
                                                               A consemnat și cu melancolie,
                                                                          prof. Gh.Dolinski
                   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu