miercuri, 24 aprilie 2013

Şi-o zi de luni poate fi deosebită…

La Colegiul Tehnic Rădăuţi

de prof. GH. DOLINSKI, |24.04.2013|
 
Nu vreau să ştiu care este cauza organizării atât de rare a unor activităţi culturale, existând chiar un paradox: creşte foarte mult numărul cărţilor lansate pe piaţă, dar… scade interesul pentru lectură. Oare care-i cauza?
M-am bucurat mult auzind soneria telefonului; am răspuns, am auzit binecuvântarea maestrul Dumitru Brădăţan, alias Dumi Brad. Căci aşa procedează de fiecare dată, îţi spune ce are de spus după ce te binecuvântează. M-a anunţat că-n zilele următoare va sta de vorbă cu adolescenţii de la Colegiul Tehnic din Rădăuţi şi, dacă sunt prin zonă şi am timp, mă invită şi pe mine să particip. Cum nu se putea refuza o asemenea invitaţie, i-am spus că voi fi neapărat acolo. Nu pot rata asemenea întâlniri de vază pentru că, în afară de miezul lor intelectual, ele sunt şi savuroase.
În ziua şi la ora stabilite m-am prezentat la locul acţiunii. M-am întâlnit cu maestrul chiar în faţa instituţiei şi, când am intrat în clădire…, linişte totală. Ne-am uitat miraţi unul la altul întrebându-ne, fiecare în sinea lui, unde sunt elevii.
Dar dna prof. Lia Moldovan, organizatoarea manifestării, care ne-a întâmpinat la intrare, ne-a zâmbit complice şi ne-a asigurat că suntem aşteptaţi.
Am fost poftiţi în clasă. Aici… surpriză! Sala era plină ochi şi-n ea linişte totală, feţele elevilor fiind numai zâmbet.
Fără nicio introducere, după salutul de rigoare, maestrul le-a spus: „Zâmbetul vostru trădează că şi ziua de luni poate fi o zi deosebită. Înseamnă c-aveţi un suflet mare. E o mare cinste pentru mine să fiu astăzi alături de voi. Sper să fiţi la fel de veseli şi la terminarea întâlnirii noastre”.
În câteva fraze am prezentat autorul şi volumul său „Cioban la stele”. Am enumerat câteva personalităţi cunoscute de elevi care sunt inserate în acest volum. Mai târziu aveam să constat că enumerarea a fost eficientă pentru că elevii, în intervenţiile lor, s-au referit la aceste personalităţi.
Fără niciun fel de complexe, după cum îl cunoaştem, Dumitru Brădăţan a început discuţia cu elevii. Pentru început, a vorbit despre scriitorul rădăuţean Matei Vişniec, fost elev al acestui colegiu, iar dna prof. Lia Moldovan a prezentat, cu ajutorul videoproiectorului, un interviu luat lui Matei Vişniec pentru emisiunea „Din vorbă-n vorbă”, pe care Dumitru Brădăţan o ţine la un post de televiziune. Acest interviu a constituit suportul pe baza căruia s-a discutat în continuare, elevii dovedind că ştiu foarte multe despre urbea natală. S-au accentuat câteva idei prezentate de Matei Vişniec în acest interviu: „Când privesc din Franţa spre România, privesc prin cultura ei… Trăim într-un moment de ridiculizare a democraţiei, pentru că statele europene şi-au pierdut independenţa economică… Din fericire, România produce în continuare cultură… La Sibiu se organizează un festival de teatru de marcă în Europa, unde vin trupe de teatru din zeci de ţări… Sunt sigur că România va ieşi din criză prin cultură”.
Elevii au început să pună întrebări: de la ce vine titlul cărţii, ce semnifică acesta, cum şi-a selectat autorul intervievaţii, a fost refuzat de vreunul, cum se comportă personalităţile în particular, dacă a întâlnit şi personalităţi „scorţoase”, de ce crede că s-a retras Zoe Dumitrescu-Buşulenga la mănăstire, mai este actual citatul cronicarului despre importanţa lecturii, ce lună a anului îi place? Ş.a.
Încet-încet, după cum îl cunoaşteţi, Dumitru Brădăţan a răspuns la toate întrebările puse, ba a răspuns şi la unele nepuse. Am remarcat respectul deosebit al asistenţei pentru oaspeţi, pe durata activităţii n-a fost necesară intervenţia vreunei profesoare pentru a face linişte. În plus, fermecătoare au fost intervenţiile şi completările care au venit instantaneu din rândul elevilor.
Autorul a afirmat că-i place foarte mult luna martie pentru că „în această lună se sărbătoreşte ziua femeii, femeia fiind al cincilea anotimp, în care natura se odihneşte, cu toate florile primăverii, roadele verii, fructele toamnei şi zăpezile iernii”.
În finalul activităţii, invitatul a acordat autografe doritorilor, pe volumul prezentat, promiţând că, dacă vor fi solicitări, le va aduce şi volumul anterior. Mi-a plăcut foarte mult şi faptul c-a stat de vorbă câte puţin cu fiecare elev care a solicitat autograf.
Consider că, din nou, a fost o activitate culturală de excepţie, instructivă, educativă, patriotică, de adevărat românism. Şi, ce este mai important, am plecat cu certitudinea că activitatea le-a deschis elevilor apetitul pentru lectură. Meritul este şi al tinerilor, dar, mai ales, al doamnelor prof. Lia Moldovan, Ancuţa Teleagă şi Loredana Şveduneac, care au pregătit întâlnirea cu mult interes, cu care, de altfel, îi instruiesc şi îi educă pe aceşti adolescenţi minunaţi.
Sus
 
  eXTReMe Tracker

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu