duminică, 14 aprilie 2013

Maestrul, adolescenții și…lectura


Nu vreau să știu care este cauza organizării atât de rare a unor activități culturale, existând chiar un paradox : crește foarte mult numărul cărților lansate pe piață, dar…scade interesul pentru lectură. Oare care-i cauza?
M-am bucurat mult, auzind soneria telefonului și l-am deschis, am auzit binecuvântarea maestrul Dumitru Brădățan, alias Dumi Brad. Căci așa procedează maestrul de fiecare dată, îți spune ce are de spus după ce te binecuvântează. M-a anunțat vă-n zilele următoare va sta de vorbă cu adolescenții de la Colegiul Tehnici din Rădăuți și, dacă sunt prin zonă și am timp, mă invită și pe mine să particip. Cum nu se putea refuza o asemenea invitație,
i-am spus că voi fi neapărat acolo. Urma să-mi transmită ziua și ora. Nu puteam rata o asemenea întâlniri de vază pentru că, în afară de miezul lor intelectual, ele sunt și savuroase.
În ziua și la ora stabilită m-am prezentat la locul acțiunii. M-am întâlnit cu maestrul chiar în fața instituției și, când am intrat în clădire…liniște totală. Ne-am uitat mirați unul la altul întrebându-ne , fiecare în sinea lui, unde sunt elevii.
Dar doamna profesoară Lia Moldovan, organizatoarea manifestării și care ne-a întâmpinat la intrare, ne-a zâmbit complice și ne-a asigurat că suntem așteptați.
Am fost poftiți în clasă. Aici…surpriză! Sala de clasă era plină ochi și-n ea liniște totală, fețele elevilor fiind numai zâmbet.
Fără nicio introducere, după salutul de rigoare, maestrul le-a spus: ”Zâmbetul vostru trădează că și ziua de luni poate fi o zi deosebită Înseamnă c-aveți un suflet mare. E o mare cinste pentru mine să fiu astăzi alături de voi. Sper să fiți la fel de veseli și la terminarea întâlnirii noastre.”
În câteva fraze am prezentat autorul și volumul său ”Cioban la stele”. Am enumerat câteva personalități cunoscute de elevi care sunt inserate în acest volum. Mai târziu voi constata că enumerarea a fost eficientă pentru vă elevii, în intervențiile lor, s-au referit la aceste personalități.
Fără niciun fel de complexe, după cum îl cunoaștem, maestrul a început discuția cu participanții. Pentru început, a vorbit despre scriitorul rădăuțean Matei Vișniec, fost elev al acestui colegiu,iar doamna profesoară Lia Moldovan a prezentat, cu ajutorul videoproiectorului, un interviu luat lui Matei Vișniec pentru emisiunea ”Din vorbă-n vorbă”, pe care Dumitru Brădățan a ține la un post de televiziune. Acest interviu s-a constituit în suportul pe baza căruia s-a discutat în continuare, elevii dovedind că știu foarte multe despre urbea natală. S-au accentuat câteva idei prezentate de matei Vișniec în acest interviu: ”Când privesc din Franța spre România, privesc prin cultura ei… Trăim într-un moment de ridiculizare a democrației, pentru că statele europene și-au pierdut independența economică… Din fericire, România produce în continuare cultură… La Sibiu se organizează un festival de teatru de ,marcă din Europa, unde vin trupe de teatru din zeci de țări… Sunt sigur că România va ieși din criză prin cultură”.
Elevii au început să pună întrebări” de la ce vine titlul cărții, ce semnifică acesta, cum și-a selectat autorul intervievații, a fost refuzat de vreunul pa care a apelat, cum se comportă personalitățile în particular, a întâlnit și personalități ” scorțoase”, de ce crede că s-a retras Zoe Dumitrescu- Bușulenga la mănăstire, mai este actual citatul lui cronicarului despre importanța lecturii, ce lună a anului în place ? ș.a.
Încet- încet, după cum îl cunoașteți, maestrul a răspuns la toate întrebările puse, ba a răspuns și la unele nepuse. Am remarcat respectul deosebit al asistenței pentru oaspeți, pe durata activității n-a fost necesară intervenția vreunei profesoare pentru a face liniște. În plus, fermecătoare au fost intervențiile și completările care au venit instantaneu din rândul elevilor.
Autorul a afirmat că-i place foarte mult luna martire pentru vă ” în această lună se sărbătorește ziua femeii, femeia fiind al cincilea anotimp în care natura se odihnește u toate florile primăverii, roadele verii, fructele toamnei și zăpezile iernii.”
În finalul activității maestrul a acordat autografe doritorilor, pe volumul prezentat, promițând că, dacă vor fi solicitări, le va aduce și volumul anterior. Mi-a plăcut foarte mult și faptul c-a stat de vorbă câte puțin cu fiecare elev care-a solicitat autograf.
Consider că, din nou, a fost o activitate culturală de excepție, instructivă, educativă patriotică, de adevărat românism. Și,ce este mai important, am plecat cu certitudinea vă activitatea le-a deschis elevilor apetitul pentru lectură. Meritul este și al tinerilor, dar, mai ales, al doamnelor profesoare Lia Moldovan, Ancuța Teleagă și Loredana Șveduneac, care-au pregătit întâlnirea cu mult simț de răspundere și interes, dar și că instruiesc și educă acești adolescenți minunați.
Prof. Gh.Dolinski

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu